Τέχνες – Πολιτισμός

Η δράση που προτείνουμε είναι η συνέχεια του επιτυχημένου manga oneshot “Τότε και Τώρα, Πάντα Θεσσαλονίκη αλλιώς “Thessaloniki Through Time” που δημιουργήσαμε το 2014-2015 σε συνεργασία με τον θεσμό Θεσσαλονίκη: Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Νεολαίας 2014. Στο manga “Τότε και Τώρα, Πάντα Θεσσαλονίκη II”, μέσα από την Ιαπωνική καλλιτεχνική προσέγγιση, θα απεικονιστούν οι περιπέτειες νέων σε δύο περιόδους (αρχαία και σύγχρονη) και ο αναγνώστης θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τα διάφορα ιστορικά μνημεία της Θεσσαλονίκης μέσα από την εξέλιξη των χρόνων.

Μία εκδήλωση από Star Wars Fans για τους αληθινούς λάτρεις της μυθολογίας του Star Wars! Η Δύναμη Ξύπνησε στην Θεσσαλονίκη και μαζί της έρχεται το ForceCon : White Tower. Το ForceCon: White Tower είναι μία δημόσια μονοήμερη εκδήλωση που λαμβάνει μέρος στην περιοχή της Νέας Παραλίας κοντά στον Λευκό Πύργο και στόχο έχει να αγκαλιάσει την κουλτούρα, το fandom galore και το σύμπαν του Star Wars και να δημιουργήσει όμορφες και αξέχαστες στιγμές σε όσους παρευρεθούν στην εκδήλωση. Η Epsilon Custom Sabers και καλλιτεχνικές ομάδες συνδυάζουν την εμπειρία τους, για να φέρουν στο κοινό μία αξέχαστη Star Wars εμπειρία στο ForceCon: White Tower. Το πρόγραμμα της εκδήλωσης θα περιέχει attractions από τον κόσμο του Star Wars, όπως μονομαχίες με lightsabers, χορογραφίες, φωτογραφήσεις με στολές Star Wars και τον Λευκό Πύργο, εκπαίδευση σε lightsaber dueling με πραγματικά lightsaber props, παρέλαση ατόμων με στολές Star Wars στην Παραλία της Θεσσαλονίκη και έκθεση από έργα του Star Wars. Οι φορείς που θα συμμετέχουν είναι καλλιτεχνικές ομάδες της Θεσσαλονίκης γύρω από το Star Wars, εκθέτες από την Θεσσαλονίκη, η Make A Wish, η Disney Hellas, Erasmus Greece, ΝΟΗΣΙΣ – NOESIS Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας, Λέσχη Αστρολογίας, MOYSA-Megaro Youth Symphony Orchestra και σχολές ξιφασκίας από την Θεσσαλονίκη. Η εκδήλωση θα βασίζεται γύρω από ένα κεντρικό stage όπου θα λαμβάνουν μέρος όλες οι δραστηριότητες, οι οποίες είναι κατάλληλες για όλες τις ηλικίες. Οι φίλοι του Star Wars στην Θεσσαλονίκη αριθμούν χιλιάδες και η εκδήλωση απευθύνεται τόσο στους μυημένους όσο και σε αυτούς που δεν γνωρίζουν την εποποιία και μυθολογία του Star Wars.

Το Thessaloniki – Mystery city rally είναι ένα ζωντανό παιχνίδι ρόλων βασισμένο σε σενάριο μυστηρίου και στόχο τη γνωριμία των συμμετεχόντων με την πόλη, μέσα από περιηγήσεις, έρευνα, θεατρικό αυτοσχεδιασμό, επισκέψεις σε μνημεία της πόλης αλλά και μοντέρνες εγκαταστάσεις, όλα χαρακτηριστικά δείγματα της καθημερινής ζωής των πολιτών της. Αποτελεί μια διαρκή και συνεχιζόμενη διαδικασία που θα ολοκληρωθεί σε τέσσερις ολοήμερες συνεδρίες, με δύο ημερομηνίες την άνοιξη και δύο το φθινόπωρο, έως τα τέλη Νοεμβρίου του 2019.

To πρότζεκτ Women Composing in the Balkans ενθαρρύνει τις νέες γυναίκες συνθέτριες από την περιοχή των βαλκανίων να παρουσιάσουν τη μουσική τους έξω από τα όρια της χώρας τους, να γνωρίσουν και να συνεργαστούν με νέους μουσικούς με στόχο να δημιουργηθεί ένα δίκτυο δημιουργών και ερμηνευτών μεταξύ των βαλκανικών χωρών. Αρχικά πρόκειται να ανακοινωθεί ένα κάλεσμα για έργα για γυναίκες εώς 35 χρονών τα οποία θα αξιολογηθούν και από αυτά θα επιλεγούν 5 έργα καθώς επίσης και θα προστεθεί ένα ακόμη έργο μίας επιλεγμένης προσκεκλημμένης συνθέτριας (εκτός της διαδικασίας του καλέσματος). Οι συνθέτριες θα ταξιδέψουν στην Θεσσαλονίκη για να δουλέψουν τα έργα με τους μουσικούς σε ένα τριήμερο ανοιχτών προβών, διαλέξεων και σεμιναρίων το οποίο θα ολοκληρωθεί με την παρουσίαση των έργων την τελευταία μέρα.

Οι νέοι της πόλης καλούνται να μεταμορφώσουν το αστικό τοπίο με μια σειρά εικαστικών, πολύχρωμων παρεμβάσεων, εμπνευσμένων από τα σύγχρονα κινήματα του Street Art , του Graffiti Art και του Color your city concept. Οι σκέψεις , τα συναισθήματα και οι ιδέες των νέων θα βρουν τρόπο έκφρασης μέσα από την υλοποίηση καλλιτεχνικών εγκαταστάσεων και τοιχογραφιών που θα βρίσκονται σε κοινή θέα και θα αλληλεπιδρούν με το ευρύτερο κοινό .
Το πρόγραμμα έχει στόχο να δώσει την δυνατότητα στους συμμετέχοντες :
1. Να διερευνήσουν το αστικό τοπίο που τους περιβάλλει και την επιρροή του στην καθημερινότητα της τοπικής κοινότητας και ειδικότερα των νέων.
2. Να οραματιστούν μία πόλη όπου οι πολίτες χρησιμοποιούν το χρώμα συνειδητά και με φαντασία , σαν το στοιχείο κλειδί, που έχει την ικανότητα να εναρμονίζει τους χώρους με τους ανθρώπους και να ενθαρρύνει την αίσθημα της κοινότητας και την έννοια της κοινωνικής συνοχής.
3. Να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν τοιχογραφίες και παρεμβάσεις, που με υψηλά αισθητικά πρότυπα θα δώσουν χρώμα και θα ομορφύνουν το γκρίζο αστικό τοπίο.
4. Να υπερβούν την ανωνυμία της πόλης και να αναπτύξουν διάλογο επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης με τους πολίτες μέσα από την διαχρονική αξία της τέχνης.
5. Να ενεργοποιηθούν δυναμικά ώστε να γνωρίσουν τη αξία της συνεργασίας και της επικοινωνίας και να πειραματιστούν δημιουργικά σε νέα γνωστικά αντικείμενα και τεχνικές που θα εξελίξουν την αισθητική τους αντίληψη.
6. Με την καθοδήγηση έμπειρων εκπαιδευτών- καλλιτεχνών να αναπτύξουν καλλιτεχνικές δεξιότητες αλλά και ικανότητα έκφρασης σκέψεων και ιδεών μέσα από την τέχνη.
7. Να εκφράσουν τις ιδέες και τους προβληματισμούς τους ανεξαρτήτου φύλου, γλώσσας, εθνικότητας. Η ομάδα των νέων που θα δημιουργηθεί θα αποτελείται από 20 άτομα.
Οι τοποθεσίες και οι τοίχοι που θα υλοποιηθούν οι αισθητικές παρεμβάσεις θα γίνουν σε συνεργασία με τις δημοτικές αρχές αλλά και την τοπική κοινωνία , όπως σύλλογοι γονέων σχολείων, καταστήματα κ.α. Προκειμένου να υλοποιηθεί η προτεινόμενη δράση καταγράψαμε τρεις φάσεις που σηματοδοτούν την πορεία προς την επίτευξη των στόχων που έχουμε θέσει. Α’ φάση: Η δράση θα ξεκινήσει με ένα ανοιχτό κάλεσμα νέων που ενδιαφέρονται να εξερευνήσουν και να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους και να συμμετέχουν σε ένα διαδραστικό εικαστικό Project σε γειτονιές της πόλης. Δεν είναι απαραίτητο να έχουν εικαστικές γνώσεις ή δεξιότητες καθώς στόχος είναι να εξερευνήσουν την έννοια του αστικού τοπίου και τις δυνατότητες «δημιουργικής παρέμβασης» σε επιλεγμένα σημεία – γειτονιές της πόλης της Θεσσαλονίκης με την καθοδήγηση έμπειρων εικαστικών- καλλιτεχνών. Στο κάλεσμα θα συμπεριληφθούν και προσκλήσεις προς νέους άλλων εθνικοτήτων που κατοικούν στην πόλη, μέσα από την συνεργασία της ομάδας με οργανώσεις και κοινωνικούς φορείς της πόλης. Η πρώτη φάση της προτεινόμενης δράσης περιλαμβάνει μια σειρά βιωματικών εργαστηρίων προετοιμασίας της ομάδας νέων που θα συμμετάσχει ενεργά σε όλη τη διάρκεια του σχεδίου.
Συγκεκριμένα προτείνονται:
1) Εργαστήριο γνωριμίας – team building διάρκειας 5 ωρών Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να γνωριστούν, να εξοικειωθούν και να επικοινωνήσουν μεταξύ τους μέσα από μια σειρά βιωματικών παιχνιδιών που διευκολύνουν τη δημιουργία ενός θετικού, συνεργατικού κλίματος ομάδας. Ένα συστατικό απαραίτητο για την πορεία του προγράμματος. Με τεχνικές βασισμένες στις αρχές της μη τυπικής μάθησης , θα προσεγγίσουν έννοιες όπως: επικοινωνία, ενεργητική ακρόαση, εν συναίσθηση, κατανόηση, σεβασμός, ανεκτικότητα, συνεργασία στο πλαίσιο της ομάδας, ανάληψης ευθυνών, διαδικασία λήψης αποφάσεων, διαχείριση συγκρούσεων.
2) Εργαστήριο ανάπτυξης της Δημιουργικότητας, διάρκειας 5 ωρών

Οι συμμετέχοντες θα εξερευνήσουν την έννοια της δημιουργικότητας μέσα από διάφορες τεχνικές δημιουργικής μάθησης, role playing, δημιουργική γραφή και έκφρασης ιδεών
3) Εργαστήριο «Βήματα για την οργάνωση – υλοποίηση μιας ιδέας», διάρκειας 3 ωρών Οι συμμετέχοντες θα εξοικειωθούν με τους τρόπους οργάνωσης ενός προγράμματος σαν άσκηση επί χάρτου. Θα δούμε ως ομάδα τα απαραίτητα βήματα που χρειάζονται για να υλοποιήσουμε ένα πρόγραμμα νεολαίας (π.χ. ιδεοκαταιγίδα, τεχνικές S.W.O.T., τελική επιλογή ιδεών, προσέγγιση ομάδας στόχου, δημοσιοποίηση, κινητοποίηση κοινότητας, αξιολόγηση κ.α.). Β’ φάση: Η δεύτερη φάση της προτεινόμενης δράσης προχωρά στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση των δημιουργικών παρεμβάσεων της ομάδας σε σημεία-γειτονιές της πόλης.
Περιλαμβάνει: 1) Reperage χώρων. ( 10 ώρες) Ξεναγήσεις στην πόλη με τη συνοδεία αρχιτέκτονα με σκοπό την καλύτερη κατανόηση της ιστορίας της πόλης και καταγραφές περιοχών και κτιρίων που επιδέχονται παρεμβάσεις. Γνωριμία με τις γειτονιές και τους ανθρώπους που τις κατοικούν. Φωτογραφική καταγραφή των χώρων που θα σχεδιαστούν οι παρεμβάσεις.
2) Art Laboratory. Εργαστήριο εικαστικών τεχνών (30 ώρες) Μαθήματα ζωγραφικής και σχεδίου, δημιουργίας στένσιλ , προοπτικής και γενικότερα εκμάθησης τεχνικών για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των θεμάτων. Γνωριμία με καλλιτέχνες που εξειδικεύονται στο Street art και Graffiti art και μελέτη του έργου τους σαν αφετηρία έμπνευσης. Ανάπτυξη καλλιτεχνικών δεξιοτήτων και προετοιμασία για την υλοποίηση των δράσεων. Τα εργαστήρια και την δράση θα καθοδηγήσουν έμπειροι εικαστικοί, καλλιτέχνες , σκιτσογράφοι, graffiti painters, κομίστες κ.α. .
3) Creative Writing. Δημιουργική γραφή. (10 ώρες) Συναντήσεις με την τέχνη της δημιουργικής γραφής που ξεκλειδώνει τις δημιουργικές δυνάμεις του λόγου με σκοπό την γραφή ‘’σλόγκαν’’- μηνυμάτων, που θα συνοδέψουν τις εικόνες- τοιχογραφίες- δράσεις.
4) Διαχείριση οργάνωσης Διερεύνηση των προϋποθέσεων που απαιτούνται για να γίνει μια εικαστική παρέμβαση (νομικό καθεστώς, αδειοδοτήσεις κ.α.) . Οργάνωση των διαδικαστικών και τεχνικών λεπτομερειών, (επαφές με φορείς, εγκρίσεις χρήσης χώρων, προμήθεια υλικών, προεργασία για την εικαστική δράση κ.α.)
5) Action Day. Μέρες δράσης και δημιουργίας. Υλοποίηση των εικαστικών δράσεων στην πόλη. Οι προγραμματισμένες μέρες θα κοινοποιούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης υπό μορφή εκδήλωσης, ώστε να μπορεί να τις παρακολουθήσει και να ενημερώνεται για αυτές και το ευρύτερο κοινό. Στόχος των παρεμβάσεων είναι να λειτουργήσουν σε συνεχόμενο διάλογο με τους κατοίκους και μετά την υλοποίηση της δράσης. Πχ. Οι τοίχοι των σκέψεων και των ιδεών θα είναι ζωγραφισμένοι ώστε να προσκαλούν τους περαστικούς να γράψουν μέσα σε bubble comics τις δικές τους σκέψεις. Προτείνονται παρεμβάσεις σε 3 σημεία της πόλης.
Γ΄ φάση Η τρίτη και τελευταία φάση της προτεινόμενης δράσης αφορά στις ενέργειες δικτύωσης, συνέχειας και διάδοσης των αποτελεσμάτων του προγράμματος.
1) “Brainstorming blog”: δημιουργία ενός blog όπου θα προβάλλεται όλη η πορεία του προγράμματος, φωτογραφίες και βίντεο από τις επιμέρους δράσεις, άρθρα και οπτικοακουστικό υλικό από παρόμοιες δράσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Επίσης θα αποτελεί μια ανοιχτή πλατφόρμα επικοινωνίας και ανταλλαγής εμπειριών, τεχνογνωσίας και νέων ιδεών με στόχο να υλοποιηθούν και στη συνέχεια καινοτόμες δημιουργικές καλλιτεχνικές δράσεις στην πόλη αλλά και σε όλη τη χώρα. Στόχος μας είναι αυτό το blog να έχει έναν ουσιαστικό αντίκτυπο στο νεανικό κοινό και μέσα από τις ιδέες που θα καταγραφούν να προκύψουν στο άμεσο μέλλον και καινούργια καινοτόμα project από νέους και νέες της πόλης μας και όχι μόνο.
2) « Οι δημιουργικές ομάδες της πόλης συνομιλούν με τους νέους»: Networking coffee – ημερίδα γνωριμίας με τις καλλιτεχνικές και δημιουργικές ομάδες και οργανώσεις της πόλης που υλοποιούν νεανικές δράσεις, έχουν δημιουργηθεί από νέους ανθρώπους ή απευθύνονται στο νεανικό κοινό της πόλης. Διάρκεια 3 ώρες Η συνάντηση θα περιλαμβάνει: – Προβολή των δράσεων των ομάδων και – Θεματικές συζητήσεις σε μικρότερες ομάδες (στρογγυλή τράπεζα ιδεών) με στόχο να επεξεργαστούν πιο αναλυτικά συγκεκριμένες θεματικές (όπως οργάνωση μιας ιδέας/δράσης και καινοτομία, δυσκολίες και προκλήσεις, χρηματοδοτικές δυνατότητες, προβολή-επικοινωνία, αντίκτυπο στο νεανικό κοινό). Στο τέλος οι ομάδες θα παρουσιάσουν τα αποτελέσματά τους.

Η προτεινόμενη δράση αφορά στην έρευνα, εκπαίδευση, προετοιμασία και υλοποίηση πρωτότυπων παραστάσεων θεάτρου δρόμου σε δημόσιους χώρους και νεανικά στέκια της Θεσσαλονίκης. Στόχος μας είναι, μέσα από τις τεχνικές που προσφέρουν το θέατρο δρόμου και οι παραστατικές τέχνες, να βγάλουμε “προς τα έξω” ιστορίες που καθρεφτίζουν τις ανησυχίες μας, τους προβληματισμούς μας, τα όνειρά μας ως νέοι άνθρωποι που ζούμε στην πόλη της Θεσσαλονίκης και επιθυμούμε να παραμείνουμε εδώ. Μέσα από αυτές τις πολύτεχνες παρεμβάσεις πιστεύουμε ότι θα δώσουμε μια ενδιαφέρουσα πρόταση για το πως μπορούμε να επικοινωνήσουμε τους προβληματισμούς μας σε θέματα όπως: σεβασμός, ανεκτικότητα, ξενοφοβία, ρατσισμός, στερεότυπα, προσωπικές σχέσεις, ανεργία και ευκαιρίες για δουλειά, αξίες ζωής, καθημερινά προβλήματα στο αστικό περιβάλλον κ.α.. Το θέατρο δρόμου ξεπερνά τους περιορισμούς της λεκτικής επικοινωνίας, βασίζεται στη γλώσσα του σώματος, δεν χρειάζεται ιδιαίτερη τεχνική υποδομή, έχει ευελιξία, ανατροπές και κυρίως έντονη διάδραση με το κοινό. Απαιτεί πολλαπλές δεξιότητες από τους performers και είναι διαδεδομένο με διαφορετικές μορφές σε όλον τον κόσμο. Ιστορικά είναι από τις πιο παλιές μορφές θεάτρου, δανείζεται στοιχεία από την commedia de l’ arte, το λαϊκό θέατρο, τα Carnival Parade, το θέατρο Forum, το θέατρο του καταπιεσμένου, την παντομίμα, το clowning και το σύγχρονο τσίρκο. Τις τελευταίες δεκαετίες έχει συνδεθεί με πολλές και δυναμικές κοινωνικές – ακτιβιστικές δράσεις καλλιτεχνών, ομάδων και διεθνών οργανώσεων όπως: Robin Williams, David Bowie, Θέατρο του Ψωμιού και του Κουκλοθέατρου, Living theater, Greenpeace, Διεθνής Αμνηστία κ.α. Αυτή ακριβώς η πολύχρωμη και πολυδιάστατη μορφή και διαδρομή του θεάτρου δρόμου μας κίνησε το ενδιαφέρον και έγινε το έναυσμα για την πρότασή μας.
Η προτεινόμενη δράση περιλαμβάνει τις εξής ενέργειες:
1) Δημιουργία ομάδας: Η ομάδα θα είναι 20 άτομα.
2) Εισαγωγικό βιωματικό εργαστήρι – team building, διάρκειας 5 ωρών.
3) Θεατρικά εργαστήρια: εισαγωγή στο θέατρο δρόμου, εξάσκηση σε τεχνικές υποκριτικής, παντομίμας, θεάτρου forum, flash mob κ.α., διάρκειας 30 ωρών. 4) Εργαστήριο σεναρίου: τεχνικές δημιουργικής γραφής, σύνθεσης ιδεών, επιλογή χαρακτήρων – ρόλων, διάρκειας 10 ωρών
5) Αυτοσχεδιασμοί στο «πεδίο»: Η ομάδα θα πειραματιστεί σε «φυσικές συνθήκες» για να εξοικειωθεί με την εμπειρία του θέατρου στο δρόμο. Προβλέπονται 4 τρίωρες συναντήσεις.
6) Προετοιμασία του δρώμενου: σκηνικά αντικείμενα, κοστούμια, έρευνα για την επιλογή δημόσιου χώρου που θα πραγματοποιηθεί η δράση και απαραίτητες διαδικασίες αδειοδότησης.
7) Ενέργειες δημοσιοποίησης της δράσης μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
8) Παρουσίαση του θεατρικού δρώμενου στο κοινό της πόλης (σε κεντρικό σημείο).
9) Οπτικοακουστική αποτύπωση της δράσης και παραγωγή βίντεο. 10) Αξιολόγηση της δράσης – ανατροφοδότηση- διάδοση των αποτελεσμάτων μέσα από μια τελική ανοιχτή συνάντηση – γιορτή όπου θα παρουσιάσουμε όλη την πορεία της δράσης αλλά και το πρόγραμμα του Συμμετοχικού Προϋπολογισμού Νέων. Η δράση προτείνεται να διαρκέσει 3 μήνες (Μάρτιος – Μάιος 2019).

Ο κάθε ψηφοφόρος έχει δικαίωμα ψήφου μόνο μία (1) φορά ανά κατηγορία.